Vedtægter

GRUNDEJERFORENINGEN

SØAGERPARKENS RÆKKEHUSE

VEDTÆGTER


§1. Navn

Foreningens navn er Grundejerforeningen Søagerparkens Rækkehuse.

Dens område er den i deklaration, lyst den 13.06.70, omhandlede ejendomme matr. Nr. 16 ak Greve by og sogn samt parceller udstykket herfra. Foreningens hjemsted er Greve by.


§2. Medlemmer, medlemspligt og medlemsret

Alle ejere af bebyggede grunde inden for det i § 1 angivne område har pligt til at være medlem af grundejerforeningen.

Ophører et medlem at være ejer af en af de omhandlede parceller, bortfalder medlemsretten og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent eller udbetaling af andel af foreningens formue.

Medlemspligten for ejere af ovennævnte parceller indtræder ved købets overtagelsesdag, og indtrædende medlemmer erholder ved indtræden, anpartsvis ret til foreningens formue.

Meddelelse om ejendommens overdragelse og dermed udtræden for sælgeren og indtræden for køberen, skal senest 14 dage efter handlens indgåelse fremsendes til foreningen. Et indtrædende medlem, der erhverver en ejendom, for hvilken sælgeren er i restance, er pligtig til at udrede det skyldige beløb og hæfter solidarisk med sælgeren for de parcellen påhvilende forpligtigelser og opnår først de med medlemskabet følgende rettigheder, når restancen er udlignet tillige med påløbne omkostninger.


§3. Formål

Grundejerforeningens formål er i overensstemmelse med ovennævnte udstykningsdeklaration at varetage medlemmernes (evt. grupper af medlemmers) fælles interesse, herunder at forestå de ved den i § 1 nævnte deklaration fastlagte opgaver med hensyn til anlæg og vedligeholdelse af veje og stier, vandforsyning, elforsyning, etablering og vedligeholdelse af fælles radio- og TV-antenne samt anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer m.v.


§4. Hæftelse

Medlemmerne hæfter ikke for foreningens forpligtelser, medmindre generalforsamlingen på den for vedtægtsændringer foreskrevne måde vedtager anden hæftelse for den enkelte, konkret angivne forpligtelse vedrørende anlæg og vedligeholdelse af veje og stier, vandforsyning, elforsyning og anlæg og vedligeholdelse af fællesarealer.

Den solidariske hæftelse kan dog ikke overstige det dobbelte af den enkelte parcels forholdsmæssige andel i lånebeløbene.

Såfremt medlemmer i medfør af bestemmelserne om den solidariske hæftelse må indfri andre medlemmers andele helt eller delvis, har de ret til at få de således erlagte beløb, herunder renter og omkostninger, godtgjort af foreningen, hvis bestyrelse i så fald kan udskrive ekstra kontingent til dækning af refusionsbeløbene.

Foreningens refusionspligt er betinget af, at modtageren tiltransporterer sit regreskrav mod de medlemmer, der ikke har betalt deres andel.

Generalforsamlingens vedtagelse af solidarisk hæftelse skal godkendes af Greve kommunalbestyrelse.


§5. Kontingent

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gangen på grundlag af et af bestyrelsen forelagt budget for den pågældende regnskabsår.

Der betales kontingent for hver parcel, et medlem er ejer af.

Foruden det årlige kontingent er medlemmerne pligtige at betale de ydelser og bidrag, der påhviler de enkelte parceller for de lån, som evt. måtte blive optaget i medfør af bestemmelserne i §4.


§6. Renholdelse

Medlemmerne er pligtige til stedse at holde grundende fri for ukrudt. En fuldstændig rensning for ukrudt skal være gennemført inden hver års 15. juni.


§7. Generalforsamling m.v.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Kun den kan vedtage, ændre eller ophæve vedtægterne.

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af november måned. Indkaldelse til såvel ordinær som ekstraordinære generalforsamlinger sker skriftligt med mindst 14 dages varsel.

Det reviderede regnskab for det forløbne regnskabsår samt kommende års budgetforslag udsendes til medlemmerne samtidig med indkaldelse til den ordinære generalforsamling.

Generalforsamling og møder sammenkaldes af bestyrelsen.

Dirigenten må ikke være bestyrelsesmedlem eller revisor i foreningen.

Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om, hvilke emner der vil være at behandle og på generalforsamlingen, og ekstraordinære generalforsamlinger kan kun træffe afgørelser vedrørende emner, der er optaget i den medlemmerne meddelte dagsorden.


§8. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt, eller når mindst ¼ af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter ønske herom og samtidig nærmere angiver, hvilke emner der ønskes behandlet.

Bestyrelsen er forpligtiget til senest 4 uger herefter at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling.


§9. Dagsorden

For den ordinære generalforsamling skal der gælde følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent

2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år

3. Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

4. Forslag fra medlemmerne

5. Forslag fra bestyrelsen, derunder fastsættelse af kontingent

6. Valg af medlemmer til bestyrelsen

7. Valg af suppleanter til bestyrelsen

8. Valg af revisorer og revisorsuppleanter

9. Eventuelt

'

Forslag fra medlemmerne eller sager, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal skriftligt tilsendes bestyrelsen og være i hænde senest 4 uger før generalforsamlingens afholdelse.


§10. Stemmeret og vedtægtsændringer

Alle valg og almindeligt foreliggende sager afgøres ved simpel stemmeflerhed. Hver parcel udgør 1 stemme, dog betinget af at forfalden kontingent er betalt. Afstemningen kan ske ved håndsoprækning, dog skal afstemningen ske skriftligt når mindste 5 medlemmer kræver dette.

Medlemmerne kan lade sig repræsentere ved fuldmagt. Ingen fuldmagt kan repræsentere mere end 2 stemmer.

Til vedtægtsændringer fordres, at mindst halvdelen af medlemmerne er til stede og at stemmerne udgør 2/3 af de afgivne stemmer.

Er det foreskrevne antal medlemmer ikke til stede, indkaldes inden for 1 måned, med mindst 14 dages varsel, en ny generalforsamling på hvilken der uden hensyn til de mødtes antal kan tages gyldig beslutning, såfremt 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer for forslaget. Enhver ændring af vedtægter skal for at være gyldig, godkendes af Greve Kommune.


§11. Protokol

De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger og behandlede sager indføres i foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.


§12. Beslutningers ikrafttræden

De på den ordinære eller ekstraordinære generalforsamling trufne beslutninger, samt beslutninger der i henhold til nærværende vedtægter måtte vedtages af bestyrelsen, er gældende for medlemmer, indtil de lovligt måtte ændres i henhold til vedtægterne og eventuel indbringelse af de trufne beslutninger for domstolene har ikke suspensiv virkning.

Medlemmerne er, indtil endelig retsafgørelse foreligger, pligtig at opfylde de dem i henhold til beslutningerne pålagte pligter, det være sig af økonomisk eller anden art, ligesom foreningen uanset sagsanlæg eller senere anke, skal være berettiget til at foretage retsskridt til forpligtelserne opfyldelse.


§13. Bestyrelsen m.m.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling og afgør efter tur. Der afgår skiftevis 2 og 3 medlemmer. Genvalg kan finde sted.

Formand og kasserer kan ikke afgå samme år.

Bestyrelsen konstituerer sig med, formand, næstformand, kasserer og sekretær. Den fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden og fører protokol over forhandlingerne og de bestyrelsen trufne beslutninger. Protokollen underskrives af de tilstedeværende medlemmer.

Bestyrelsen er berettiget til under ansvar over for generalforsamlingen i fornødent omfang at engagere lønnet medhjælp i sager, hvor dette skønnes nødvendigt, for eksempel assistance af revisor, advokat, ingeniør eller landinspektør.

Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet, dog kan generalforsamlingen, dersom det efter arbejdets karakter skønnes rimeligt, tillægge formand, kasserer og sekretær honorar.

Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, der kan bestå af medlemmer uden for bestyrelsen. Et sådant udvalg har ikke besluttende myndighed.


§14. Bestyrelsens råden

Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som private.

Bestyrelsen råder alene over foreningens midler i overensstemmelse med lovgivningen og de på generalforsamlingen trufne beslutninger.

Foreningen tegnes i alle anliggender af formanden i forbindelse med et af bestyrelsens øvrige opgaver.


§15. Mødeprocedure

Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden finder det nødvendigt eller, når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer forlanger det.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er tilstede heraf formanden og næstformanden.

Formanden eller i hans fravær næstformanden, leder bestyrelsesmøderne og har i tilfælde af stemmelighed den afgørende stemme.

Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndiggjort eller bliver ude af rådighed over sit bo, skal bestyrelsen snarest muligt supplere sig med en af de valgte suppleanter.

Dersom formanden eller næstformanden efter ovenstående måtte udtræde af foreningen, skal hans afløser vælges inden for de resterende bestyrelsesmedlemmer, og dersom ingen ønsker at modtage valg, skal bestyrelsen foranledige indkaldt til ekstraordinær generalforsamling til valg af stedfortræder.


§16. Regnskab

Kassereren modtager foreningens indtægter og udbetaler alle af formanden godkendte udgifter. Anerkendelse skal foreligge skriftligt. Han fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt medlemsprotokol.

Kassereren underskriver alle kvitteringer, kassebeholdningen skal være henstående i bank, sparekasse eller giro og kontoen skal være klausuleret således, at der kun kan hæves på kontoen i forbindelse med formanden og næstformanden.

Foreningens regnskabsår er fra 1. oktober til 30. september.

Årsregnskabet afleveres af kassereren til formanden inden 15. oktober.

Formanden videreekspederer regnskabet til de af generalforsamlingen valgte revisorer, der har 14 dage til regnskabets gennemgang og tilbagelevering til formanden med eventuelle bemærkninger. Regnskabet skal foreligge fuldt færdigt og revideret senest 10. november.


§17.

Opløsning af foreningen kan ikke ske uden Greve Kommunes godkendelse.

I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder foreningens nettoformue Greve Kommune til anvendelse til formål inden for grundejerforenings område.

Vedtægterne er senest ændret for så vidt angår §§10, 13 og 16 og godkendt i den her foreliggende form af Greve Kommune den 3. februar 1986.


Afskrift af godkendte vedtægter foretaget den 01.05.08

Af Jeanet Jensen (Formand)